PERLAKUAN TIDAK BAIK PADA ULAMA SUDAH TERJADI SEJAK DAHULU. JANGAN TUDUH ULAMA BERSALAH MESKIPUN DIPENJARA ATAU DIBUNUH 

IMAM SYAFI'IE 

Tangan dan kakinya dirantai lalu dibawa menghadap pemerintah dan hampir-hampir dipancung kerana dituduh Syiah dan pemecah belah masyarakat.

IMAM HANAFI 

Ditangkap,dipenjara,dicambuk,disiksa dan dipaksa minum racun oleh pemerintah lalu meninggal dunia kerana tidak setuju dengan dasar-dasar pemerintah.

IMAM MALIKI 

Dicambuk dengan cemeti lebih kurang 70 kali sepanjang hayatnya oleh pemerintah kerana sering mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan kehendak pemerintah.

IMAM HAMBALI 

Dipenjara oleh pemerintah dan dirotan belakangnya hingga hampir terlucut kainnya kerana mengeluarkan fatwa yang bertentangan dengan kehendak pemerintah.Pemerintah menganggap mereka lebih betul daripada ulama.

SUFYAN AT TSAURI 

Seorang wali Allah yang termasyhur,Ditangkap tanpa bicara kerana berani menegur kesalahan khalifah dan dihukum gantung,tetapi sewaktu hukuman hendak dijalankan kilat dan petir menyambar pemerintah dan menteri2nya lalu mereka mati tertimbun tanah.

SAID BIN JUBAIR 

Seorang wali Allah yang dikasihi harimau, Dibunuh kerana didakwa memecah-belahkan masyarakat,menentang kerajaan dan berkomplot untuk menjatuhkan pemerintah.

ABU YAZID AL-BUSTAMI 

Wali Allah yang terkenal dengan pelbagai karamah,Dituduh sesat kerana ilmu agamanya lebih tinggi daripada pemerintah.Dihukum pancung oleh pemerintah tetapi tiada siapapun berhasil memancungnya.

ABUL HUSIN AN-NURI 

Wali Allah yang mampu menundukkan api, Ditangkap dan hampir dihukum kerana dia menentang tindakan pemerintah yang membenarkan minuman arak berleluasa dalam negara.

IMAM NAWAWI 

Hampir-hampir dipukul dan telah dibuang negara oleh pemerintah kerana menegur tindakan pemerintah menyalahgunakan uang rakyat.Juga seorang wali Allah yang terkenal sepanjang zaman.

DI INDONESIA ???

BUYA HAMKA 

Di masa Soekarno Presiden RI, ditahan tanpa ada proses peradilan..

HABIEB RIZIEQ 

Di masa penguasa saat ini (2019) difitnah dan nyaris dibunuh

HABIEB BAKAR BIN SMITH 

Di masa penguasa saat ini (2019) ... Udah pada tahu khan sebab ditahannya beliau..

Yang paling lama ditahan tanpa ada bukti jelas apa kesalahannya adalah ABU BAKAR BA'ASYIR pemimpin pondok pesantren NGRUKI SOLO dari sejak Presiden. Soeharto, 

Istimewa di masa pemerintah 2020 ini beliau dipindahkan ke LP NUSAKAMBANGAN hingga sekarang ini...

Semoga beliau selalu diberi kesehatan, kekuatan dan akan menjadi saksi yang memberatkan di pengadilan akhirat kelak atas kedzoliman para pemimpin NKRI di masing-masing masanya...

Aamiin yaa robbal aalamiin..m

Subhanallah Allahu Akbar La haula wala quwwata illa billah.

قل الحق ولو كان مرا

Katakanlah yang haq walaupun pahit

 

Al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad berkata :

" Alangkah baiknya keadaan seorang hamba jika di pukul,di penjara dan di caci maki di sebabkan menegakkan hak2 Tuhannya,

( di sebabkan ) ia selalu menyuruh untuk melakukan ketaatan kepada Allah,dan ( disebabkan ) ia selalu mencegah dari berbuat kemaksiatan kepada Allah !! 

Yang demikian itulah adat kebiasaan para Nabi, para Rasul,para wali2,orang2 saleh dan kebiasaan para ulama yang mengamalkan ilmunya."

 

Referensi :

النصائح الدينية و الوصايا الإيمانية للحبيب عبدالله بن علوي الحداد ص٢٠٨ -٢٠٩ مقام الإمام الحداد

Ulama Warosatul Anbiya.

 

#Semoga Selalu Dalam Lindungan Allah SWT Ya Habibana